Jak widzimy parzyste i nieparzyste liczby w cenach produktów?

sale

Wiecie, że robiąc zakupy na nasze decyzje ma wpływ to czy cena jest liczbą parzystą czy nieparzystą? Dlaczego tak jest – przeczytaj na KUPLIO.pl. Sztuczek dotyczących sprzedaży jest mnóstwo. Dziś skupimy się na jednej z nich, a będzie to wpływ parzystych i nieparzystych cen na zachowania nabywców.

 

Cena cenie nie równa

 

Oczywiście w zależności od ilości i różnorodności oferowanych produktów, na stronie sklepu znajdujemy przeróżne ceny. Coraz więcej konsumentów ma świadomość, że są one konstruowane tak by zachęcić nas do zakupu, ale nie każdy wie jak to działa. Na pewno każdy zauważył, że ponad 90% proponowanych cen kończy się liczbą nieparzystą (np. 1,95 zł, 30,97 zł, 356,99 zł itd.). Dlaczego? Oczywiście jest to psychologiczna gra, dzięki której klient ma wrażenie niższej ceny. Twoje oczy widzą 1,99 zł, co w rzeczywistości oznacza 2 zł, ale podświadomość rejestruje tylko pierwszą liczbę, przez co Ty postrzegasz wartość produktu jako 1 zł. W taki sposób zostaje stworzone wrażenie, że produkt jest tańszy, a w rzeczywistości, no cóż, oczywiście nie jest.

 

Świadome postrzeganie liczb

 

To jak nasza podświadomość interpretuje ceny przedstawimy na przykładzie. Wyobraź sobie, że widzisz telewizor za 1743,99 zł. Kilka badań potwierdziło, że gdy konsument widzi sumę w tysiącach, jego postrzeganie liczb jest następujące: pierwsza cyfra zawiera 50% całej informacji, więc 1000 zł stanowi 50% całkowitej ceny produktu lub usługi. To jest najważniejsza cyfra i na nią zwracamy najwięcej uwagi. Druga (700 zł) jest dla nas ważna na poziomie ok 40%, a trzecia (40 zł) ma znaczenie jedynie w 2%. Tak więc wymieniona kwota 1743,99 zł dla wielu konsumentów oznacza „tylko” 1700 zł. Zamiast zer mogą tam być także dziewiątki, a i tak sklep nie będzie miał problemu ze sprzedażą. Właśnie dlatego ceny kończące się w ten sposób są tak popularne od kilkudziesięciu lat.

 

 

Eksperyment z ósemką

 

Ciekawy eksperyment w swojej strategii marketingowej wypróbowała firma Walmart. Wiedzieli, że większość konkurencyjnych sklepów używa tzw. taktyki dziewiątki, więc zgodnie ze swoim hasłem „Always low prices” postanowili dostosować ceny swoich produktów tak, by kończyły się na ósemkach. Tak więc 1,99 zł stało się 1,88 zł. Miliony klientów zaoszczędziło sporo pieniędzy dzięki temu zabiegowi. Należy jednak dodać, że WalMart to jedna z największych sieci, i choć większość firm nadal korzysta z taktyki dziewiątki, ósemkowy marketing przyniósł im naprawdę znaczne dochody. Widzimy więc, że parzyste liczby także mają wpływ na zachowanie konsumentów.

Przypadek WalMart jest specyficzny, a że wyjątek potwierdza regułę.. W każdym razie, obecne badania i obserwacje pokazują, że korzystanie z nieparzystych cen na metkach (czy to w sklepie internetowym czy stacjonarnym) nadal jest najlepszą strategią i najprostszym sposobem na zysk. Choć w tym przypadku patrząc logicznie – 19,99 zł czy 19, 95 zł to zawsze mniej niż 20 zł.