Wiosenne zmęczenie i TOP 10 sposobów, jak się go pozbyć

20.04.2022 Marta Zdrowie Udostępnij

Czy Wy też macie ostatnio ochotę niczego nie robić? Czy prześladuje Was uczucie zmęczenia i nie wiecie, jak się go pozbyć? Być może cierpicie na niezdiagnozowany problem zdrowotny zwany wiosennym zmęczeniem.

 

Początek wiosny charakteryzuje się nie tylko przebudzeniem przyrody, ale także ludzkiiego organizmu. Organizm musi dostosować wiele procesów fizjologicznych i odpowiednio reagować na zmiany w środowisku. Dlatego też przedstawimy Wam podstawowe informacje na temat tego, czym jest wiosenne zmęczenie, jak się objawia i jak je "leczyć".

 

Czym jest wiosenne zmęczenie?

 

Wiosenne zmęczenie pojawia się jako reakcja organizmu na zmiany - czas trwania doby słonecznej, wahania temperatury i ciśnienia, a także zmiany w trybie życia. Po bardziej pasywnych miesiącach zimowych należy nie tylko dostosować dietę, ale także zwiększyć aktywność fizyczną.

 

wiosenne zmęczenie

 

Przyczyny i grupy ryzyka

 

Młody i zdrowy organizm zazwyczaj łatwo przystosowuje się do tych zmian. Ludzie w średnim i starszym wieku radzą sobie z nimi nieco gorzej. Wraz z nadejściem wiosny osoby bardziej wrażliwe zaczynają odczuwać zmęczenie i wyczerpanie. Są one szczególnie wyraźne w przypadku osób wrażliwych na meteosugestie, osób z niskim ciśnieniem krwi lub w podeszłym wieku.

 

Objawem jest nie tylko zmęczenie

 

Zjawiskiem towarzyszącym tej „chorobie“ jest kompleksowy stan wyczerpania całego organizmu. Ponieważ nie jest to choroba narządów wewnętrznych, nie może być klasyfikowana jako choroba. Właśnie z tego powodu istnieje niewiele badań naukowych, w których opisano powszechność występowania tego zjawiska.

Do najczęstszych objawów należą:

  •  brak energii
  •  uczucie zmęczenia
  •  senność (nawet tuż po przebudzeniu)
  •  trudności z zasypianiem
  •  migreny
  •  senność
  •  brak koncentracji
  • drażliwość
  • podatność na infekcje

 

zmęczenie organizmu

 

Jak długo to trwa?

 

Jeśli na początku roku lub wiosną odczuwacie zmęczenie i znużenie, nie jesteście sami. Badanie opublikowane w Journal of Clinical Sleep Medicine donosi, że wyczerpanie może utrzymywać się przez cały tydzień po zmianie czasu na letni. Na szczęście zmęczenie jest tylko chwilowe. Nieprzyjemne objawy zwykle ustępują, gdy tylko organizm przystosuje się do zewnętrznych zmian. Na ogół wyczerpanie trwa od 1 do 3 tygodni.

Czy Wasze objawy utrzymują się nieco dłużej? Jeśli tak, to może to być objaw choroby i należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym.

 

 

10 wskazówek o tym jak sobie z nim radzić

 

Ponieważ zmęczenie wiosenne i znużenie minie po jakimś czasie, nie ma potrzeby z nim walczyć. Można jednak podjąć pewne niezwykle skuteczne kroki, aby je złagodzić. Kto wie, być może dzięki poniższym radom nawet nie zauważycie, że przez to przeszliście.

sztuczki na zmęczenie

__check

Ustalcie sobie codzienną i tygodniową rutynę

Zorganizowana i stereotypowa aktywność pomaga organizmowi przystosować się do wielu zmian. W miarę możliwości należy unikać przekraczania swoich limitów. Wszelkie nagłe zmiany zachodzące w tym okresie mogą być dla organizmu stresujące. Regulowana aktywność minimalizuje jednak stres i buduje siłę, która z pewnością przyda się w nadchodzących letnich miesiącach.

codzienna rutyna

__check

Woda jest podstawą dla ludzkiego ciała

Woda wypłukuje toksyny z organizmu i przyspiesza metabolizm. Dehydratacja może powodować bóle głowy i zmęczenie. A więc najprostszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem problemu zmęczenia może być po prostu picie wody. Dlatego należy pamiętać o spożywaniu dużej ilości płynów, takich jak zwykła woda, woda mineralna i niesłodzone herbaty.

__check

Słuchajcie swojego ciała

Jeżeli chcecie efektywnie pracować i uprawiać aktywność fizyczną, należy zachować spokój mentalny. Nie stresujcie się niepotrzebnymi rzeczami. Należy zapewnić sobie regularne przerwy i odpoczynek podczas pracy. Poświęcajcie więcej czasu na przyjemne zajęcia, a unikajcie tych uciążliwych.

__check

Często spożywajcie małe ilości pożywnych pokarmów

Upewnijcie się, że co najmniej jedna trzecia Waszej diety składa się ze świeżych warzyw i owoców. Zapewni to odpowiednią dawkę witaminy C. Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i układu krążenia, należy przyjmować wystarczającą ilość witaminy B1. Można ją pozyskać, jedząc fasolę, orzechy, nasiona, ryby, wieprzowinę, szpinak, szparagi i zboża. Wysokie spożycie warzyw i owoców poprawia możliwość wewnętrznej ochrony organizmu, wzmacnia odporność i chroni przed nadejściem wiosennego zmęczenia.

zdrowe odżywianie

__check

Wyjdźcie na zewnątrz i ćwiczcie

Ćwiczenia fizyczne i witamina D budują siłę i zwiększają poziom energii. Uprawiajcie umiarkowane ćwiczenia aerobowe. Nie uwierzycie, że nawet 30-minutowy spacer lub jogging jest w stanie poprawić Wasz nastrój. Świadomy ruch to doskonały sposób na zwiększenie energii wewnętrznej i uspokojenie umysłu w ciągu zaledwie kilku minut.

__check

Witamina D za darmo

Światowa Organizacja Zdrowia WHO twierdzi, że nawet 5 do 15 minut spędzonych na słońcu 2-3 razy w tygodniu może poprawić Wasz stan zdrowia. Nie tylko dostarczycie sobie wystarczające ilości witaminy D, ale przebywanie na słońcu znacznie poprawi Wasz nastrój

__check

Medytacja i jej relaksujące działanie

Nie ma wątpliwości, że medytacja ma wiele korzystnych skutków dla organizmu człowieka. Nie musi to być nawet klasyczna medytacja buddyjska. Medytacja przybiera różne formy. Wystarczy kilka minut zimnego prysznica o działaniu odświeżającym, kąpiel z dodatkiem soli Epsom lub wizyta w saunie. Możesz też po prostu wygospodarować 15 minut na przeczytanie ulubionej książki. Jednak najprostszym sposobem na osiągnięcie stabilności emocjonalnej jest świadoma medytacja. Zapewnia to wystarczające zaopatrzenie w tlen. Nie wiecie, jak ją praktykować? Zacznijcie od wykonania 10 głębokich wdechów i wydechów 3 razy dziennie. Zobaczycie, że rezultaty pojawią się natychmiast i w ciągu kilku minut poczujecie się lepiej.

medytacja

__check

Sen jest Waszym największym przyjacielem

Czy macie wyrzuty sumienia za każdym razem, gdy czujecie się zmęczeni podczas obiadu? Zdecydowanie nie powinniście mieć takich uczuć. W rzeczywistości badania dowodzą, że nawet krótka drzemka jest bardziej efektywna niż filiżanka kawy. Aby zapewnić sobie spokojny i niezakłócony sen, utrzymujcie komfortowe i spójne otoczenie. Wiąże się z tym jeszcze jedna rada.

__check

Odpowiednia temperatura i wilgotność powietrza

Czy wiecie, jaki jest idealny poziom wilgotności powietrza w miejscu, w którym mieszkacie? Jest to coś pomiędzy 40% a 60%. Należy więc utrzymywać stałą temperaturę i wilgotność powietrza w domu lub biurze.

__check

Nasza rada na wiosnę:

Czosnek niedźwiedzi, czyli Allium ursinum, zawiera wiele ważnych substancji i witamin. Jest to smaczna dodatkowa profilaktyka nie tylko przeciw grypie i przeziębieniu, ale także przeciw zmęczeniu i wyczerpaniu.