Jeśli dokonaliście zakupów online, a dostarczony towar nie spełnia Waszych oczekiwań, macie prawo do odstąpienia od umowy. Jak odstąpić od umowy kupna? Napisaliśmy dla Was prosty poradnik, w którym dowiecie się, jakie są przepisy prawa i terminy, a także kiedy nie macie prawa do odstąpienia od umowy kupna.
Kiedy mogę odstąpić od umowy kupna?
Ustawowe prawo ustąpienia jest aktem jednostronnym, który prowadzi do rozwiązania umowy kupna. Prawo to nie powstaje automatycznie, ale jedynie w przypadkach ustanowionych prawnie. Masz prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny tylko w przypadku zakupu towaru na odległość lub umowy zawartej poza lokalem sprzedającego. Na przykład wtedy, kiedy kupujesz towary lub usługi przez Internet. Jeśli jednak wykonasz zakupy w sklepie stacjonarnym, nie przysługuje Ci prawo odstąpienia od zakupu. Odstąpienie od umowy kupna nie jest równoznaczne z reklamacją. Po odstąpieniu od umowy zwrócisz towar, a przy jego reklamacji poprosisz sprzedawcę o usunięcie niedoskonałości lub zamianę. Przeczytaj więcej o tym, jak postępować w przypadku reklamacji.
Masz prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyny w ciągu 14 dni poprzez tzw. prawo do namysłu. Okres ten rozpoczyna się w dniu odbioru towaru, ale możesz wycofać się również wcześniej - czyli przed wysyłką lub w trakcie transportu towaru. Sklepy internetowe oferują również możliwość odstąpienia od zamówienia, którego warunki określa ich regulamin.
Jak mogę odstąpić od umowy?
Jeżeli zawarliście umowę kupna na piśmie, możecie skorzystać z prawa odstąpienia od umowy w formie pisemnej lub w formie zapisu na innym trwałym nośniku. Jeżeli umowa została zawarta jedynie ustnie, do skorzystania z przysługującego Wam na mocy prawa uprawnienia wystarczy wyraźne oświadczenie wyrażające chęć odstąpienia od umowy. Możecie skorzystać z formularza odstąpienia od umowy, udostępnionego przez sprzedawcę. Często można go odnaleźć bezpośrednio przy przesyłce, jako załącznik do e-maila z fakturą lub bezpośrednio na stronie sprzedawcy. Ważne jest jednak, aby zrobić to nie później niż 14 dni od daty otrzymania towaru.
Zwrot towaru bez podania przyczyny
W przypadku odstąpienia od umowy sprzedawca musi zgodnie z prawem zwrócić wszystkie otrzymane od Was płatności w ciągu 14 dni od zwrotu towaru - nie tylko samą cenę zakupu, ale także w niektórych wyjątkach - koszty transportu, dostawy i wysyłki oraz inne koszty i opłaty, kiedy jest to ustalowe w regulaminie przedsiębiorstwa. W przypadku kosztów transportu są to koszty najtańszego z oferowanych sposobów dostawy. Sprzedawca nie jest jednak zobowiązany do zwrotu kosztów poniesionych przez Was w związku ze zwrotem towaru. Z drugiej strony Wy oczywiście musicie zwrócić mu zakupiony towar. Zwrot towaru następuje w terminie 14 dni od dnia odstąpienia od umowy.
W jakich przypadkach nie masz prawa do odstąpienia od umowy
Kiedy odstąpienie od umowy kupna i sprzedaży nie obowiązuje? Zdarzają się przypadki, w których jako konsumenci nie macie prawa do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni, bez podania przyczyny. Dzieje się tak na przykład, gdy zamawiacie towary na zamówienie, towary łatwo psujące się (takie jak niektóre artykuły spożywcze), czasopisma, treści wizualne, nagrania dźwieękowe i tym podobne.